Roshanak Morrowatian

Roshanak Morrowatian (Khorramabad, Iran,1989) werkt als danseres, choreografe en actrice met haar basis in Maastricht, Limburg. Ze behaalde haar bachelor en master in dans aan de Folkwang Universiteit in Essen, Duitsland en studeerde af in 2014.

Roshanak heeft opgetreden in het werk van Marina Abramovic (Centerpiece, Fondation Beyeler Basel, Zwitserland), Alexis Blake (Allegory of the painted woman in Riga in het Nationaal museum van Letland), Pina Bausch (Le sacre du PrintempsWind von West en Tannhäuser in Lichtburg Wuppertal), William Sánchez (The silence of  Animals, Machinenhaus Essen), Henrietta Horn (Auftaucher, Neue Aula, Essen) en Isabelle Beernaert (Glass, Nederlandse en Belgische tour.)

Tussen 2015 en 2018 werkte Roshanak samen met het dansgezelschap Gotra / Joost Vrouenraets in Maastricht, in de producties Pandora en (N) emobody met een tour door Nederland en op het Cyprus Contemporary Dance Festival en Theater Aachen, Duitsland.

Als choreografe creëerde ze samen met Foteini Papadopoulou Hips don’t lie, een lecture performance over de heupen (Machinenhaus Essen, Oranjerie Köln Duitsland), samen met Sarah Waelchli Walk to the 10(Theater de l’Usine Genève , Zwitserland) en choreografeerde in de danstheater productie van Roderik Van der Straeten Die kahle Sängerin met acteurs in de Zeche Bochum in Duitsland. Ze creëerde Melt (2018) en Sweet Surrender (2019) met dansstudenten op het Schrit_tmacher Festival in Aken en Kerkrade.

Roshanak speelde de hoofdrol in de film Arezo van Wiam Al-Zabari die werd geselecteerd voor het Nederlands Film Festival en op het Sao Carlos Video Dance Festival in Brazilië. Ze trad op in de theaterproductie van Maëlle Poésy, met een uitgebreide tournee door Frankrijk in 2019 en 2020 op onder meer het IN Festival in Avignon.

Daarnaast is Roshanak docent voor beweging aan de Toneelacademie Maastricht, het Institute of Performative Arts. In 2019 creëerde ze de solo Polished tijdens het Cultura Nova Festival in Heerlen (en Theater de Nieuwe Vorst, Tilburg) en won ze samen met Mami Izumi de BNG Bank Dansprijs inclusief een tour door heel Nederland in het najaar van 2020.

Kites

Run my dear, From anything
That may not strengthen
Your precious budding wings,
Run like hell, my dear,
From anyone likely to put a sharp knife
Into the sacred, tender vision
Of your beautiful heart.

– Hafez (Iraans dichter uit 14 e eeuw)

Kites neemt de geïsoleerde ruimte van een asielzoekerscentrum als vertrekpunt, een plek waar kinderen opgroeien in een ‘limbo’ tussen verleden en toekomst. Kites is een choreografische vertaling waarin het publiek in dans, beeld, muziek en tekst wordt meegenomen in de ervaring van een kind dat op de vlucht is en opgroeit in een afgebakende ruimte. Gebaseerd op haar eigen leven verwerkt Roshanak Morrowatian herinneringen en flashbacks. Ze onderzoekt de fysieke sporen van haar reis naar Nederland en de lange procedure die volgde na haar aankomst.

Roshanak ontwikkelde Kites in het Danslab van SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID. Ze hoopt met de voorstelling het publiek te activeren en bewustzijn te creëren voor de vluchtelingenproblematiek. Roshanak: “Journalist Behrouz Boochani verwoordt precies waarom ik met mijn voorstelling de stem van kinderen een plek wil geven in het vluchtelingendebat: ‘What should be a debate about people – about human beings, about children and families – has been deliberately poisoned to become a debate about borders and security.’”

Productie: SALLY Dansgezelschap Maastricht
Coproductie: Nederlandse Dansdagen, Rover, schrit_tmacher en VIA ZUID – Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg
(Financiële) ondersteuning: Brand Cultuurfonds, Stichting Elisabeth Strouven, Prins Bernhard Cultuurfonds, Proeftuin Dans: Right Now!, Norma Corona Fonds, We Are Public en VSBfonds
Bijzondere dank aan: Parkstad Limburg Theaters Heerlen, Mahnaz Heygharnejadi, Abbas en Afagh Morrowatian

Kites gaat tijdens de Nederlandse Dansdagen op 2 oktober in première.

PR beeld Kites Roshanak Morrowatian

MASK

Wat voor masker draag jij vandaag? Als wie doe je je vandaag voor? De vrolijke? De carrièrepersoon? In de maatschappij moeten we voortdurend presteren en voldoen aan bepaalde rollen. Leven is in elk continent bijna een vorm van overleven geworden. Ons ware gezicht te tonen vinden we eng, veel liever verstoppen we ons achter foto’s met geweldige filters en GIF’s die de val ervoor of erna verbergen. Behoud wat er mooi uitziet en verstop wat echt is. In MASK nodigt Roshanak danser Luis uit juist zijn demonen voor te stellen, ‘fouten’ te maken, persoonlijk te worden en onzekerheden te delen. De kracht van mens zijn, zijn de imperfecties. Zonder filters.

Duur: ± 7 minuten

Credits
Concept en choreografie: Roshanak Morrowatian
Danser: Luis R. Pedraza Cedrón
Muziek: Rutger Zuydervelt
Kostuum: Mami Izumi
Lichtontwerp: Eelke Slooten

MASK zal vanaf januari 2021 te zien zijn tijdens DANSLAB on tour #1.

MASK beeld handen Roshanak

SISTER

Een eerbetoon aan de overlevingskracht van kinderen in gebieden met politieke en sociale onrust.

Sister is een installatie-performance; een levensgrote wax sculptuur van een smeltend meisje. Een eerbetoon aan de overlevingskracht van kinderen in gebieden met politieke en sociale onrust.

Voorstellingen