Roy Assaf
Roy Assaf (IL, 1982) startte op zestienjarige leeftijd met dansen bij een gezelschap onder leiding van Regba Gilboa. Twee jaar later moest hij echter tijdelijk stoppen vanwege de dienstplicht in Israël; hij diende het Israëlische leger bij een parachutistentroep. In 2002 zat zijn nationale plicht er op. Sindsdien bouwt Roy aan een indrukwekkende internationale carrière als danser en choreograaf. Bij SALLY is choreografisch werk van Roy te zien in de voorstelling Skyline.
Van 2003 tot 2009 danste Roy met Emanuel Gat. In 2005 creëerde hij zijn eerste eigen werk We Come for the Wings, Stayed Because We Couldn’t Fly voor de Shades In Dance Competition in Tel Aviv. Deze choreografie won de Judges Choice- en Audience Favorite Award. Van 2006 tot 2009 werkte hij als assistent choreograaf van Emanual Gat en in 2010 werd hij benoemd tot Artistic Associate van Noord Nederlandse Dans in Groningen. Voor dit gezelschap maakte hij de voorstelling Rock.
In 2011 creëerde en danste hij in Six Years Later waarmee hij de eerste prijs voor de beste choreografie won tijdens de International Choreography Competition in Kopenhagen. Het jaar erna creëerde en danste hij in The Hill waarmee hij de eerste prijs won tijdens de International Competition For Choreographers in Hannover. De productieprijs die hij hiervoor kreeg van het Staatstheater Tanz Braunschweig gebruikte hij voor de voorstelling Girls & Boys, die in 2014 in première ging. Deze voorstelling staat in het teken van een onderzoek naar het thema gender en werd ondersteund door het Intima Dance Festival Tel Aviv.
In september 2014 creëerde Roy II Acts for the Blind voor het L.A. Dance Project onder leiding van Benjamin Milepied. Deze choreografie ging in première tijdens de Biennale de Lyon. Hierna creëerde hij Ballader, een samenwerking met de Zweede pianist en componist Roland Peter Pöntinen, voor het Royal Swedisch Ballet.
In 2015 won Roy met zijn creatie The Hill de eerste prijs van de jury én het publiek tijdens de [re]connaissance danse contemporaine. In 2016 creëerde hij Adam, een choreografie voor 12 dansers, voor de Batsheva Dance Company en Profundis, een choreografie voor 9 dansers, voor de National Dance Company Wales. Begin 2017 paste hij II Acts for the Blind aan naar een full evening-programma met zijn eigen gezelschap in Israël. Later dit jaar gaat hij een nieuw stuk maken voor GöteborgsOperan en in 2018 zal Roy Girls & Boys hernemen met het Batsheva – The young ensemble.