Jeugdgezelschappen winnen Centercom Subsidiefonds
De professionele jeugdgezelschappen van Nederland, die theater, dans en muziek op de planken brengen, hebben gezamenlijk het Centercom Subisidefonds gewonnen. De prijs is een landelijke buitenreclamecampagne ter waarde van € 50.000,-. Deze werd op Prinsjesdag, dinsdag 18 september, door Centercom in het ´gouden koffertje´ aan de marketeers van de jeugdgezelschappen uitgereikt in Theater De Krakeling in Amsterdam. De campagne van de jeugdgezelschappen start vanaf november 2018, duurt een jaar en is in circa 70 steden te zien. Het doel van de campagne is gezinnen te stimuleren naar het theater te gaan.
Vandaag maakte Centercom bekend dat de jeugdgezelschappen door de jury unaniem zijn verkozen tot winnaar van het Centercom Subsidiefonds. De 23 professionele jeugdgezelschappen van Nederland bundelden voor het eerst de krachten, creëerden een creatieve marketingcampagne en dienden dit in bij Centercom.
Junin Boerma, directeur Centercom:
“Dit jaar is de gelukkige winnaar van een mediategoed van €50.000,- de gezamenlijke inzending van maar liefst 23 professionele theaterjeugdgezelschappen. Het door dit collectief aan samenwerkende partijen, wat op zich al bijzonder te noemen is, ingeleverde plan voldeed aan alle eisen op een glansrijke manier. Maar niet alleen technisch of formeel. De maatschappelijke relevantie van de boodschap die cultuur koppelt aan hedendaagse uitdagingen van digitaliseren en maatschappelijk moraal, de fantastische vormgeving (niet alleen per losse uiting maar vooral ook in serie!) en de brede, tijdloze, inzetbaarheid door het hele land maakt dat wij als Centercom heel erg blij en trots zijn met deze samenwerking!”
Voor de individuele gezelschappen is het financieel niet haalbaar een landelijke buitenreclamecampagne te voeren; juist door samen te werken zijn de gezelschappen in staat bezoek aan jeugdvoorstellingen landelijk te promoten.
Theater, dans en muziek
De Nederlandse jeugdgezelschappen maken theater-, dans- en muziekvoorstellingen voor kinderen, jongeren en hun (groot)ouders. De voorstellingen worden daarnaast voor lagere en middelbare scholen gespeeld, en gaan in dat geval vergezeld van een educatief programma. De gezelschappen toeren standaard door heel Nederland en België, en steeds vaker in veel andere Europese landen en ver buiten Europa. De jeugdgezelschappen, die aan het Centercom campagnevoorstel deelnemen, zijn De Toneelmakerij, Het Nationale Theater & NTjong, Maas theater en dans, Het Filiaal Theatermakers, Het Houten Huis, Theatergroep Kwatta, Theater Gnaffel, Theater Sonnevanck, Het Laagland, BonteHond, Theater Artemis, Hoge Fronten, Beumer en Drost, Schippers&VanGucht, STIP theaterproducties, De Dansers, Danstheater Aya, DOX, De Stilte, Introdans, Oorkaan, Holland Opera en SALLY Dansgezelschap Maastricht. Van deze 23 jeugdgezelschappen worden 14 gezelschappen ondersteund door het Fonds Podiumkunsten (FPK) en 9 gezelschappen zijn door de Nederlandse overheid aangemerkt als onderdeel van de culturele basisinfrastructuur (BIS).