Sharon-Wesseling

Sharon Wesseling (1994) is danser en choreograaf. Ze studeerde in 2019 af aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en werkt dit jaar aan de ontwikkeling van haar artistiek leiderschap aan dansgezelschap 20Hertz, dat óók toegankelijk is voor mensen met een auditieve beperking.
“De voorzitter van Stichting 20Hertz vroeg me laatst hoe ik mezelf identificeer, als horende of dove. Dat zette me aan het denken, moet ik kiezen dan? Ik heb mijn gehoorprobleem nooit als een obstakel gezien. Het heeft altijd in een grijs gebied gezeten; voor de maatschappij hoor ik maar ik merk dat zelf minder goed. Toch kom ik in interactie met dove mensen dingen tegen die ik herken.”

“Sowieso is de ontmoeting met de dovengemeenschap erg waardevol voor me. Dat begon met het leren van Nederlandse Gebarentaal. Ik heb een compleet nieuwe laag communicatie gevonden. Heel prettig. Net als in elke andere taal, heeft NGT bepaalde nuances die de Nederlandse taal versterken. Sinds ik ook naar evenementen ga, leer en ontdek ik elke keer weer wat nieuws. In het begin was dat spannend, kom niet uit die wereld. Ondanks dat iedereen altijd denkt dat het een hele gesloten wereld is, merk ik dat helemaal niet. Ik leer er meer over mijn eigen identiteit.”

“Ik zie ook overeenkomsten met Limburg. Voor mij is het thuis maar voor anderen voelt het vaak als ons kent ons, misschien ook wel gesloten. Terwijl ik Limburgers ken als heel hartelijk en gastvrij. Ik kom er dan ook vandaan, geboren en getogen in Heerlen. Ik heb hier altijd gewoond en gewerkt, ik ben alleen even weggeweest toen ik studeerde. Ik ging weg met idee, hier is niks. Dat hoor je wel vaker. Maar later dacht ik, de Randstad is verzadigd, ik zag kansen in Limburg en zodoende ben ik teruggegaan.”

“Het speelt allemaal mee in het ontwikkelen van mijn artistieke signatuur, het definiëren van mijn makerschap. Dit jaar wil ik me focussen op het uitzoeken van leiderschap-skills. Daar heb ik vorig jaar al ontzettend veel over geleerd, en ik kijk ernaar uit verder te ontwikkelen. Dat doe ik mede door het Danslab en mijn rol als choreograaf en artistiek leider van 20Hertz. Ik lees mijn aanvragen en plannen nog wel eens na die ik toen indiende. Dan kom je erachter dat je meer ontwikkeling door hebt gemaakt dan je in eerste instantie denkt.”

“Ik wil dit jaar een grote voorstelling maken. Ik heb nog weleens de neiging om het allemaal zelf te willen doen. Daar liep ik op vast dus nu probeer ik het maakproces met anderen te bespreken. Dat vond ik spannend, je hoofd met anderen delen. Nog steeds wel, maar ik ben wat minder streng geworden. Mijn eigen makerschap en 20Hertz versmelten steeds meer met elkaar.”

Voorstellingen