Dansvoorstelling voor vierjarigen

Danstheater lijkt misschien meer iets voor volwassenen. Maar Dansgezelschap Sally uit Maastricht is overtuigd van het tegendeel. In hun nieuwe voorstelling ‘Bange Rick’ richten ze zich op het jongste publiek.

Het verhaal gaat over ‘Rick’, die zoals de titel van het stuk al doet vermoeden, een nogal angstig persoon is. De voorstelling gaat tijdens de Nederlandse Dansdagen in première.
Zelfvertrouwen
“Ik was vroeger zelf ook een bangerik”, vertelt regisseur en choreograaf Stefan Ernst. “De dans heeft mij vroeger geholpen om bepaalde gebeurtenissen op een andere manier te verwerken, op een fysieke manier. Dans heeft mij weer zelfvertrouwen gegeven.” In deze dansvoorstelling is Rick de bangerik. “Maar die ontpopt zich eigenlijk tot een waaghals. Hij leert om zijn angst te accepteren en er dan mee om te gaan.”

Moeilijker
Danstheater maken voor kinderen is volgens de choreograaf veel moeilijker dan danstheater maken voor volwassenen. “Volwassenen houden zich aan de codes van het theater; het begint, ik ben stil, dan kijk ik ernaar en misschien vind ik er wat van maar dat laat ik totaal niet merken. Kinderen kennen die codes niet en dat vind ik het leukste en spannendste, want die zijn eerlijk.” Ook danser en hoofdrolspeler Giorgio Lepelblad herkent dat. “Kinderen zijn heel direct, wat ze zien benoemen ze ook meteen. Ze hebben geen schaamte. Dat is ook heel fijn om meteen mee te krijgen als performer.”
Eng
Niet iedere jonge toeschouwer kan in woorden uitdrukken waar het over gaat. Dat vindt Ernst ook niet nodig; de kracht van dans is volgens hem juist dat kinderen dingen kunnen begrijpen of verwerken door fysieke beweging of kijken naar dans. Op de vierjarige Myka van Braam heeft het in ieder geval wel indruk gemaakt; “Een ander mens deed coole en gevaarlijke dingen.” Wel vond hij dat het een beetje eng was. Maar aan het einde van de voorstelling was hij toch minder bang, zo besluit hij.
‘Bange Rick’ gaat op 3 oktober in Première in de AINSI te Maastricht en is ook toegankelijk voor oudere kinderen en volwassenen.

Bekijk hier wanneer Bange Rick bij jouw in de buurt speelt!

Niena Bocken – 3 oktober 2021  1Limburg