Een kijkje achter de schermen bij Sally Dansgezelschap Maastricht te zien op NPO

Sally Dansgezelschap Maastricht staat op zaterdag 15 mei centraal in het tv-programma ‘Danshuis’ op NPO 2 Extra. Er is ondanks de lockdown achter de schermen van het dansgezelschap hard gewerkt aan nieuwe voorstellingen, zoals aan ‘Bange Rick’. Er is volop geëxperimenteerd met nieuwe voorstellingen en producties door jonge makers van Sally Dansgezelschap Maastricht de afgelopen maanden, zo blijkt uit de aflevering van De dansvoorstelling ‘Kubus’ van de jonge choreograaf en danser Thirza Riphagen.

Maastricht de afgelopen maanden, zo blijkt uit de aflevering van Danshuis die zaterdag te zien is op NPO 2 Extra. Danslab Zo vertelt Thirza Riphagen over haar choreografie Kubus. Waarin vijf dansers en een grote kubus de hoofdrol spelen en samensmelten tot één geheel. Roshanak Morrowatian (meermaals bekroond met nationale dansprijzen) laat Mask zien. Een choreografie waarin danser Luis R. Pedraza Cedrón zijn kracht als mens toont, met alle imperfecties en onzekerheden die daarbij horen. Beide choreografieën zijn onderdeel van de voorstelling Danslab on Tour #1 die in 2022 in première gaat.

Ook komen algemeen directeur Ronald Wintjens en artistiek directeur Stefan Ernst aan het woord. Zij vertellen over de impact van de coronacrisis op het gezelschap: de twijfels over het voortbestaan, de grote onzekerheid over inkomsten en de verantwoordelijkheid voor een groep dansers en medewerkers.

Mooi
Ernst heeft de afgelopen maanden ook gewerkt aan de nieuwe familievoorstelling Bange Rick (4+) die gaat over angst en hoe je daarmee om leert gaan. Vooralsnog staat deze gepland voor komend najaar. Ernst: „Nu we niet in het theater en op festivals kunnen staan om ons publiek te ontmoeten, is het een mooi moment om de deuren van onze studio’s open te zetten voor de NPO. Al maanden werken we achter de schermen aan diverse voorstellingen en projecten. Ook in ons Danslab worden bijzondere nieuwe choreografieën ontwikkeld.”

In het programma Danshuis staat de NPO stil bij cultuurmakers die vanwege corona niet de theaters in kunnen, maar achter de schermen doorwerken aan nieuwe voorstellingen. Danshuis, NPO 2 Extra, zaterdag 15 mei 19.25 uur.

Kim Noach – 11 mei 2021 Dagblad de Limburger